Praktické info

<h5><br /></h5>

Rumunsko 2007 Paring a Capatini

Termín: zhruba 19.7. - 1.8.2007

Cesta tam:

Vyráželo se ráno vlakem EC Jaroslav Hašek z Prahy do Budapešti na nádraží Keleti pu (příjezd kolem půl třetí odpoledne). V Budapešti jsme si naplánovali asi dvouhodinovou pauzu do odjezdu vlaku do Aradu (Rumunsko), kde nás čekal noční přestup na vlak do cílového Petrosani ležícího na počátku našeho putování Paringem. Příjezd do městečka byl v brzkých ranních hodinách.

pozn. odpolední návazný spoj z Budapešti do Petrosani přes Arad již snad nejezdí

V Aradu jsme v pozdních nočních hodinách (příjezd kolem půl jedenácté večer) vyřešili finanční situaci se směnou eur na rumunské lei (RON), kterých se nám v Budapešti nepodařilo sehnat dostatečný počet pro celou naši grupu. Překvapivě byla směnárna v provozu.

V Petrosani před nádražím již čekala spousta minibusů, jedním se nás sedm svezlo až ke stanici lanovky. Cenu se nám usmlouvat moc nepodařilo. Buď to neumíme, ale spíše jsme měli špatné přesvědčovací prostředky (čti nevhodnou značku cigaret).

Na hřeben jsme se pak svezli dvousedačkovou lanovkou Cabana Rusu (vždy jeden člověk +  jeden batoh).

Ceny:

Ceny cesty vlakem do Budapešti jsme rozdělili na dvě části, díky přistupujícím až na Slovensku v Kútech. Jízdenky, jejichž ceny jsou uvedené ve slovenských korunách jsme koupili na Slovensku, což vyšlo výhodněji.

vlak Praha – Kúty
(zpáteční včetně místenek)

537,- Kč / osobu

vlak Kúty – Budapešť Keleti
(zpáteční včetně místenek)

682,- Sk / osobu

1553 Kč / osobu

vlak Budapešť Keleti – Arad
(zpáteční včetně místenek)

1103,-Sk / osobu

vlak Arad - Petrosani

?

 

taxíkový minibus k lanovce

usmlouvaný z 80 na 55,- lei /taxi  (při cca 10 Kč za 1 leu)

lanovka

asi 7,50 lei /osobu

 

Cesta pohořím Paring

Cesta vedla většinou po hřebeni, s výjimkami jakou bylo například táboření u horských jezírek, ke kterým se z hřebene scházelo dolů. Přechod nám zabral 4 dny s tím, že jsme si třetí den dali odpočinkové odpoledne u jezera Cilcescu a tím pádem následující dopoledne padlo na vracení se na hřeben.

Hlavní záchytné body:

Lanovka– Paringul Mic (2074m) - vrchol Cirja (2405m) – Paringul Mare (2519m) – Lacul CilcescuPasul Urdele (2145m)

Nabírání vody:

-          horní stanice lanovky (1.den ráno)

-          jezírko za Paringul Mare po levé straně. Nutno k němu seběhnout z hřebene (2. den kolem druhé odpolední)

-          v potůčkách cestou k jezeru Cilcescu, když jedna skupina sešla z hřebene (3.den)

-          jezero Cilcescu (při noclehu 3.-4.den)

-          sedlo Urdele (při noclehu 4.-5.den)

Noclehy:

-          vrchol Cirja

-          asi 2.bezejmenný vrchol za Paringul Mare s výškou  2335m

-          jezero Cilcescu

-          sedlo Pasul Urdele (2145m)

Cesta pohořím Capatini

Ze sedla Urdele se jde po prašné kamenité cestě směrem na jih. Ukazatel u cesty pak nasměruje doleva na turistickou cestu mnohem hůře značenou než jsme byli přivyklí z Paringu.

Vrcholy Papusa (2134m) a Micaia (2170m) jsme pravděpodobně minuli a šli traverzem menšího hřebene. Orientačním bodem byl výhled na Lacul Petrimanu. Druhého dne se nám v sedle Curmatura Oltetului podařilo nalézt značku a vkročili jsme tak do Capatin. Pokračujeme přes jejich nejvyšší vrchol Nedeia (2130m), vrchol Ursu (2124m), před sedlem La Piatra Rosie (1890m) nabíráme vodu v kravských napajedlech a v sedle rozbíjíme kemp. Dále jsme již jen tušili kudy jdeme (traverz pod vrcholem Cocora 1899m, vrchol Valeanu 1847m, sedlo Zmeuret). V druhé půlce dne dorážíme k fast foodu v rumunském stylu, který je naším motorem již od minulého dne – salaš s prodejem sýram (dřevěná kůlnička po pravé straně asi 500 metrů na dohled od prašné cesty). Snad někde za sedlem Zmeuret stavíme stany mezi dvěma potůčky a další den opět někde cestou odbočujeme směrem z hor dolů do lesa. Sledování cesty a posléze říčky lesem nás vyplivlo v lázeňském městečku Baile Olanesti. Poslední noc před příchodem do městečka již spíme v lese.

Cesta zpět

-          Autobus Baile Olanesti – Ramnicu Valcea

-          Vlak z Ramnicu Valcea přes Craiovu do Aradu

-          Vlak Arad – Budapešť

-          Vlak Budapešť – Praha    

Slovníček – „Bude zima“ aneb pozdravit je základ komunikace

česky                         rumunsky foneticky
dobrý den                   buna ziva
dobrý večer                 buna seára
dobré ráno                  buna dimineaca
prosím vás                  va rog
děkuji                         mulcumesk
na shledanou              la revedére
ano                            da
ne                              nu
pivo                            bére
sýr                              brynza
neslaný sýr                  kaš
minerálka                   apa minerala
krabička cigaret           paket de cigári
snídaně                      dežun
večeře                        čina
je to drahé                  je skump
málo                          pucin
mnoho                       mult
východ                       est
západ                        vest
sever                         nord
jih                             sud
přehrada                    baraž
soutěska                    keile
vodopád                     kaskada
průsmyk                     pas
hora                           munte
vrchol                         vyrful     
sedlo                          kurmatura
údolí                           vale
louka                          livada
pramen                       izvoare
voda                           apa
pitná voda                   apa de beut
jezero                          lak
řeka                            ryu(l)
les                              padure
značení                       markaž
mapa                          harta
chata                           kabana
kolik je hodin               kyt je čeásul
jak se jmenujete           kum va numici
jak se máte                  kum va avec
kde je?                        unde jeste
kdy                             kynd
kde                             unde
zastávka autobusu        stácje de autobus
nádraží                        gara