Kaproun a Jára Cimrman

Kaproun a Jára Cimrman

Kaproun - toť zastávka, která se bezesporu zapsala do historie jako málokterá železniční zastávka u nás. Možná i proto a pravda zaslouženě, patří mezi nejhezčí (a soudě podle vrcholové knihy i velmi navštěvované) zastávky v síti českých železnic. Jak to tedy s Kaprounem a Járou Cimrmanem ve skutečnosti bylo a jakou souvislost má tento český génius s tímto místem, kde lišky dávají dobrou noc.

Lavice, pod níž Mistr upadl při kontrole jízdenek V červnu roku 1900 cestoval Jára Cimrman z Vídně do Prahy, aby se setkal se svou hereckou společností, s níž hodlal nastudovat hru Němý Bobeš. Pro cestu chtěl použít večerního rychlíku z vídeňského nádraží Františka Josefa přes Veselí - Mezimostí a Benešov na pražské nádraží Františka Josefa. Na nádraží si před cestou dopřál vydatné občerstvení, v důsledku čehož však zaměnil IV. za VI. nástupiště a nastoupil do osobního vlaku, který končil pozdě v noci v Gmündu. Tam čekalo Mistra nepříjemné překvapení v podobě více než šestihodinového čekání na příští vlak, nehledě k tomu, že na novou jízdenku do Prahy nezbývala v Cimrmanově portfeji dostatečná hotovost. Nemilou komplikaci vyřešil Cimrman po prostudování svého cestovního glóbusu tak, že se rozhodl odjet nočním vlakem Dolnorakouských místních drah do Litschau a ostrým pochodem dosáhnout Nové Bystřice, odkud odjížděl ve 2.17 ráno dělnický vlak č. 4052 do Jindřichova Hradce. Tam hodlal navštívit svého přítele Z.Ž. a vypůjčit si obnos, potřebný k dosažení cíle cesty. Cimrman do ranního vlaku úzkokolejky skutečně nastoupil. Nemaje jízdenku, předstíral hluboký spánek. Jak praví zápisy ve služební dokumentaci, povolal po několika bezvýsledných pokusech o probuzení spícího cestujícího a  zkontrolování jeho jízdenky, během nichž Cimrman upadl nejdříve pod lavici a  posléze i do mdlob, průvodčí Albert Duba vlakvedoucího Jiřího Pavlíka. Když se po důkladné osobní prohlídce ukázalo, že cestující je slepým pasažérem, obsloužil vlakvedoucí Pavlík táhlo záchranné brzdy a  vlak uprostřed hustých lesů v km 22,3 zastavil. Poté slepý pasažér Cimrman z  vlaku za pomoci vlakové čety a několika cestujících vystoupil. Za odjíždějící soupravou pak hrozil utrženou brzdovou hadicí a volal: "To je vrchol!".

Jubilejní 100. výročí této významné historické události v historii místní dráhy Jindřichův Hradec - Nová Bystřice je připomínáno právě na místě, kterého se dotýkaly Mistrovy kroky. U příležitosti 30. výročí Cimrmanova nedobrovolného výsadku byla na tomto památném místě zřízena zastávka Kaproun.

 

© JHMD 2000

 

Převzato z http://www.jhmd.cz/